شبرنگ دی
برچسب چیست و انواع و کاربردهای آن چگونه است ؟
نوامبر 23, 2019
چاپ وینیل
چاپ وینیل و موارد استفاده از آن
دسامبر 7, 2020

چاپخانه (قسمت اول)

چاپخانه ها قسمت پیچیده ای از تجهیزات صنعت هستند که برای تولید محصولات چاپی با دقت بالا و هزینه کم طراحی شده اند. در چاپخانه از چند نوع فناوری مختلف برای چاپ استفاده می شود که یکی از آنها لیتوگرافی افست می باشد.

چاپ افست

چاپ افست روشی است متداول که در آن تصویر و متون جوهر شده (یا افست) از صفحه ای به پتوی لاستیکی و بعد بر روی سطح چاپی مورد نظر ما منتقل می شود.این چاپ از فرآیند لیتوگرافی که بر مبنای تضاد آب و روغن بوده ،بهره می برد و از آن به عنوان یک انتقال دهنده مسطح استفاده می کند ؛به این صورت که غلتک های جوهر ،جوهر را به قسمت های چاپی منتقل کرده ،در حالی که غلتک آب یک فیلم بر پایه آب را در مناطق غیر چاپی اعمال می کند.

تاریخچه

چاپ افست در دو دوره پیشرفت چشم گیری داشته ؛یکی در سال 1875 بوسیله رابرت بارکلی از انگلیس برای چاپ روی قلع و دیگری در سال 1904 توسط ایراواشنگتن روبل از آمریکا برای چاپ روی کاغذ می باشد.

قسمت اول ( ورودی دستگاه)

عملکرد مرحله کاغذ در چاپ افست نیز این گونه است که کاغذها در قسمتی به صورت فشرده قرار گرفته و به وسیله غلتک ها کاغذهایی با حداکثر سایز 700 در 1000 میلیمتر را به دستگاه افست منتقل و برای چند متر آن را تغذیه کرده و بصورت مداوم عمل چاپ انجام می شود.

قسمت دوم ( واحدهای چاپ )

در چاپ افست هر رنگ یک واحد چاپ یا برج دارد و بصورت جداگانه روی سطح مورد نظر اعمال می شود که عبارتنداز رنگ سیان ،سرخابی ، زرد و رنگ مشکی که بصورت ترکیب از این سه رنگ درست می شود چهار رنگ اصلی را تشکیل می دهد .ممکن است رنگ های دیگری هم بصورت خاص در بعضی از آثار چاپی استفاده شود که توسط واحد چاپ یا برج های جداگانه این کار انجام می شود.

هر برج دارای سه سیلندر اصلی می باشد که عبارتست از سیلندر صفحه ،سیلندر پتو و استوانه تاثیر .سیلندرها به گونه ای طراحی شده اند که نسبت مدیا مورد استفاده کمی بزرگتر باشند. سیلندر پتو در میان دو سیلندر دیگر قرار دارد بصورتی که با سطح هر دو در تماس است. طرح چاپی توسط سیلندر صفحه بروی سیلندر پتو تاثیر گذاشته و در آخر آن را به سطح کاغذی که از روی سیلندر تاثیر عبور می کند منتقل می کند.

قسمت سوم ( تنظیم فیلم )

در هر برج صفحه سنگی از جنس آلمینیوم وجود دارد که لایه پلیمری نازکی حدود 1 میکرومتر سطح آن را پوشانده است. این صفحه به صورتی عمل می کند که روغن و آب با هم مخلوط نشوند. این صفحه خاصیتی دارد که توسط جوهر روغنی مرطوب می شود اما توسط آب خیس نمی شود. به این ترتیب که قسمت پلیمری جوهر و قسمت آلمینیومی آب را جذب می کند.

قبل از آماده سازی قسمت چاپ ،تصویر مورد نظر به کامپیوتر منتقل می شود و توسط پرتوهای لیزری در سطح صفحه سنگی اسکن می شود و پلیمر روی سطح قسمت های غیر ضروری را از بین می برد.

پس از شروع چاپ غلطک ها محلول بی رنگی مبتنی بر آب (بنام محلول مرطوب کننده یا چشمه) را بر روی هر صفحه اعمال می کنند تا پلیمر قسمت های لیزر شده را جدا کنند ؛بعداز این قسمت غلتک های جوهر بر روی صفحه اعمال می شوند و جوهر فقط بر روی قسمت های پلیمری می نشیند.

صفحه چاپی که جوهر بر روی آن نشسته در مقابل سیلندر بعدی یعنی سیلندر پتو قرار میگیرد ؛این سیلندر با ورق پلاستیکی با ضخامت 2 میلیمتر پوشانده شده که به آن پتو افست نیز می گویند. ویژگی این پتو این است که با خطوط سطحی کاغذ مطابقت داشته و لایه نازکی از جوهر را بصورت یکنواخت بر روی کاغذ پیاده می کند.

در هر برج چنگال هایی وجود دارد که شامل تعداد زیادی جفت فک می باشد و بصورت انبر عمل کرده و لبه اصلی کاغذ را میگیرد. مجموعه دیگری از گیربکس ها کاغذ را از سیلندر فشار بداخل دستگاه منتقل می کنند ؛به این صورت کاغذها بطور مرتب و دقیق چاپ می شوند.

به غیر از سیلندرهای اصلی حدود 20 غلتک دیگر وجود دارند که برای تهیه جوهر به هر صفحه ،کمک می کنند تا لایه جوهری که به پتو منتقل می شود نازک و نازک تر باشد. تنظیمات مکانیکی که ضخامت جوهر را معلوم می کنند توسط مجموعه ای از کلیدها کنترل می شوند تا رنگ مد نظر ما در چاپ ایجاد شود.

قسمت چهارم ( شروع چاپ )

برای شروع چاپ صفحه ها برای هر رنگ بصورت جداگانه بر روی برج ها بسته می شوند ،برگه ها و محل قرار گیری چاپ بر روی کاغذ تنظیم شده و کار با سرعت آهسته آغاز می شود تا رنگ تنظیم و چاپ انجام شده مورد قبول واقع شود.

بعد از مورد قبول بودن کار اپراتور سرعت دستگاه را به تولید کامل خود افزایش می دهد .پرسهای افست مدرن با سرعت حداکثر 18000 ورقه در ساعت یا 300 برگ در دقیقه کار می کنند.