چاپخانه
چاپخانه (قسمت اول – چاپ افست)
می 22, 2020

برچسب یا همان لیبل چیست ؟ چه استفاده هایی دارد ؟

کاربرد و مشخصات انواع لیبل یا برچسب

لیبل در اصل برچسب ظریفی که بر روی کالا می چسبانیم . این برچسب حاوی اطلاعات بیشتر از محصول یا کالا می باشد. که آن آنرا مانند تگ روی اجسام می چسبانند اما قیمت آن از تگ ارزانتر است

اولین استفاده های لیبل به سال 1930 میلادی باز می گردد . با استفاده از لیبل راحت تر می توان به خرید و فروش و امور مربوط به آن پرداخت و موارد مورد استفاده آن هنوز هم رو به افزایش است .

انواع لیبل :

  • لیبل کاغذی

    این مدل از نظر نوع و کاربرد متداولترین است و شامل گلاسه ، نیمه گلاسه و مات در رنگ های متنوع می باشد. این نوع باید در محیط های خشک و تمیز استفاده شده است. عمر آن به دلیل نوع مواد تشکیل دهنده کمتر از بقیه انواع لیبل است .

  • لیبل شفاف یا Transparent

    از مهمترین مشخصه های این نوع لیبل قابل رویت بودن نوشته های از هر دو طرف می باشد. بیشتر موارد مصرف آن در کارتهای ضمانتی و برچسبهای است که روی شیشه چسبانده می شود . لیبل های روی شیشه ماشین نیز از این دست است

  • لیبل حرارتی

    این نوع لیبل با استفاده از حرارت چاپ می شود و در بخش منسوجات و پوشاک استفاده میشود .

  • لیبل متالایز یا فلزی

    این نوع لیبل از نظر مقاومت بیشتر سختی را در برابر پاک کننده های مختلف دارد. ضد خط و خش بوده و در برابر گرما و سرما مقاوم است .

  • لیبل وُید

    این لیبل در برابر کشش بسیار مقاوم است. و گرمایی بیشتر از 80 درجه سلسیوس را تحمل می کند و به دو صورت کلی شطرنجی و نقره ای می باشد . در مدل نقره ای پس از چسباندن لیبل با کندن آن قسمت نقره ای کنده شده و دیگر قابل استفاده نمی باشد. در نوع شطرنجی پس از چسباندن قسمت شطرنجی رو جسم چسیبده و با کندن لیبل دیگر قابل استفاده نمی باشد . بیشتر کاربرد این نوع لیبل در بحث گارانتی می باشد.

  • لیبل امنیتی يا لیبل اموال

    همانطور که از نام این لیبل مشخص است کاربرد بیشتر آن در برچسب اموال می باشد . که پس از چسباندن آن به اموال مختلف به دلیل حالت گچی بودن به راحتی کنده نمی شود و اگر کنده شود خرد خواهدشد.

  • لیبل PCV

    این نوع لیبل از جنس پی وی سی می باشد. که به دلیل مواد تشکیل دهنده آن در مقابل آفتاب ، باد و باران مقاومتر است. و در خودروها و لوازم برقی استفاده می شود .

  • لیبل امنیتی مغناطیسی

    این لیبل به نوعی کار دزدگیر را انجام می دهد ، به دلیل مواد تشکیل دهنده آن وقتی می خواهید جسمی که این لیبل به آن چسبیده شده است. از محل خارج کنید سیستم متوجه شده و اخطار می دهد ، مورد استفاده آن بیشتر در فروشگاهها بزرگ است .